niedziela, 26 sierpnia 2012

Kuchnia koreańska

Jedna z najzdrowszych kuchni na świecie. Nie, nie przesadzam. Ponoć również jedna z najsmaczniejszych (tego sama nie na razie nie dowiodę ^^).
Koreańska kuchnia jest bardzo uzależniona od pór roku i składników, które w danym momencie dostarczyła nam matka natura. Jest to bardzo kolorowa kuchnia niczym ich kolorowe tradycyjne stroje - hanboki.

Bardzo ważnym elementem kuchni koreańskiej są przyprawy. Te najczęściej używane to m.in. żeń-szeń, czosnek, olej sezamowy i inne. Oczywiście jak wiemy - głównym składnikiem potraw w Korei jest ryż. Można go jeść w zupie czy z różnymi przystawkami.

W Korei popularne są pasty z soi lub czerwonej papryki i kimch'i.
Kimch'i to posiadająca wiele odmian, bardzo ostra potrawa. Jest to też popularna przystawka, bez której trudno wyobrazić sobie tradycyjny koreański posiłek.
Składa się ona ze sfermentowanych lub kiszonych warzyw - najczęściej kapusty pekińskiej i całej reszty dodatków. Czyli to w zależności od osobistych upodobań - rzodkiew japońska, chili, czosnek, cebula, owoce morza, imbir itd.

Potrawa ta jest uważana za zdrową jako, ze wspomaga pracę jelit czy przeciwdziała otyłości i cukrzycy.
Są jednak tacy, którzy uważają, że częste jedzenie tej potrawy  jest przyczyną niewielkiej ilości zachorowań na SARS. Jednak jak do tej pory nie ma dowodów, które by to potwierdzały.



Pulgogi to kolejna tradycyjna potrawa koreańska. Jest to marynowana wołowina pokrojona w cienkie paski, smażona na oleju sezamowym z dodatkami warzywno-ziołowymi. 









 Chapch'ae to potrawa, w której głównym składnikiem jest makaron ze słodkich ziemniaków smażony na oleju sezamowym razem z cienko krojonymi warzywami (z reguły są to cebula, marchew, szpinak i pieczarki).











Jednym z popularniejszych dań w kuchni koreańskiej jest również kimbap. Ta potrawa przez swój wygląd porównywana jest często do japońskiego sushi. Jednak to jest koreańska potrawa ^^ Jest bardzo popularna, zdrowa i wspaniała na każdą okazję. Można to zjesć na lunch, śniadanie czy wziąć jako jedną z przekąsek na piknik. A co to takiego ? Kimbap to ryż gotowany na parze, zwinięty razem z różnymi dodatkami w prasowane wodorosty, a na końcu kroi się go w krążki. A co do środka ? Jak zwykle - co chcesz.Marchewka, rzodkiew, ogórek są mile widziane. Do tego ryba (najczęściej tuńczyk) lub inne mięso.








Oprócz tego typu potraw w kuchni koreańskiej znajdziemy także różne rodzaje zup. 
Posiłek zawsze ma być obfity i kolorowy. 
A czym zjeść ? Oczywiście pałeczki. Jednak w Korei nie używa się drewnianych pałeczek jak w Japonii. Tam popularne są metalowe pałeczki zwane jotkarak. Metal ma chronić przed truciznami, a ponadto Koreańczycy twierdzą, że na ich półwyspie więcej jest metalu niż drewna. Są one takie spłaszczone, a nie okrągłe. A ponieważ są wykonane z metalu są nieco bardziej śliskie więc trochę trudniej się nimi je ^^ (mówię z własnego doświadczenia :P)

Ah... Nie wiem jak wy, ale ja od pisania tego zrobiłam się głodna XD 
W internecie możecie znaleźć przepis np. na kimbap. Możecie go sami zrobić i spróóąć jakie specjały serwowane są w Korei ;)
Ja z góry życzę smacznego ! ^^


4 komentarze:

  1. Oh, ile bym dała, żeby móc posmakować takie potrawy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak... Można by spróbować zrobić samemu ale wiadomo, że to nie to samo co takie prawdziwe z Korei zrobione przez Koreańczyka ^^

      Usuń
  2. (*´ڡ`●)
    Kiedyś z przyjaciółką postanowiłyśmy zrobić kimbap. Wizualnie wyszło jak na obrazku, w smaku już gorzej. Miałam okazję też spróbować kimch'i. Muszę przyznać że lubię ostre potrawy, jednak ta mnie pokonała - nie dałam rady zjeść całej porcji nawet popijając litrem wody. Od tego czasu jak tylko widzę w dramach lub show jedzących ją ze smakiem Koreańczyków jestem pod ogromnym wrażeniem.
    ( ◉◞△◟◉)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ^^
      Cóż, ja miałam okazję zjeść jedynie zupkę o smaku kimchi :P
      Kompletna masakra ale jestem pewna, ze ze smakiem prawdziwego kimchi nie miała ona nic wspólnego xD
      Kimbap planowałam sobie kiedyś zrobić. Ale wciąż ciężko mi się wybrać na zakupy po potrzebne produkty :P Poza tym kucharka ze mnie nijaka więc musiałabym poprosić o pomoc siostrę XD

      Usuń